DSC08934

Leadinfo en Salesnavigator voor effectieve leadgeneratie

Expert Floor van Dijk, Business Developer bij Webiteers over IKT Masterminds Commercie


Lead generatie is een heel breed aspect. Je hebt allerlei verschillende manieren om potentiële klanten te benaderen en om er achter te komen welke bedrijven geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. IKT vroeg mij de deelnemers van IKT Masterminds commercie meer te vertellen over twee van deze tools; Leadinfo en LinkedIn Sales navigator.

  • Leadinfo laat je zien welke bedrijven op je website zijn geweest en welke pagina’s ze hebben bekeken én ook nog waar ze vandaan komen (Google, social, advertenties, direct). Daarnaast kun je het systeem zo inrichten dat je een e-mail krijgt als bedrijven aan verschillende criteria voldoen.
    Het geeft veel inzicht in welke bedrijven je website bezoeken en of deze bedrijven voldoen aan je ideale klantprofiel. Het nadeel is echter dat je niet weet wie binnen dit bedrijf op je website is geweest. Is je buyer persona helder? Dan kun je dit aan de hand van LinkedIn vaak achterhalen wie binnen de organisatie op je website is geweest. Maar wat dan? Deze persoon meteen opbellen is wel een hele grote stap.
    Daar komt eigenlijk online marketing om de hoek kijken. Je kunt deze persoon of dit bedrijf op verschillende manier (blijven) benaderen met remarketing advertenties via LinkedIn en/of Google. Ervoor zorgen dat ze iets kunnen downloaden op je website, dan weet je met wie je in gesprek bent en kan je wel bellen, connectie verzoek sturen via LinkedIn of een Inmail versturen via Sales navigator.
  • Sales navigator is een aanvulling op je LinkedIn. In deze omgeving kun je eenvoudig bedrijven en personen selecteren aan de hand van verschillende criteria. Kan je Inmails versturen naar personen die geen contact zijn, heb je snel inzicht in de DMU bij je ideale klanten en als sales team kun je vanuit dezelfde lijst werken.

11 afbeeldingen

Vorige
Volgende

Het zijn mooie systemen om erachter te komen wie op je website is geweest, waar je ideale klanten zitten en welke personen daar werken. Maar deze systemen doen niet meer dan je inzicht geven, het succes zit hem in de strategie die jij toepast met deze inzichten.

  1. Het cirkeltje moet rond zijn. Wil je actief mensen gaan benaderen via Leadinfo of LinkedIn dan moet je er voor zorgen dat, wanneer deze mensen op je website of op je LinkedIn profiel kijken ze ook echt informatie vinden dat hen helpt overtuigen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
    Je website moet helder opgebouwd zijn, informatie verschaffen in de verschillende fases van de klantreis en niet alleen maar gericht zijn op sales. Maar juist ook op kennis deling. Dat geld ook voor je persoonlijke LinkedIn profiel. Mensen kopen van mensen, dus laat zien wie je bent, welke kennis je in huis hebt en waarom mensen bij jou moeten zijn voor je dienst of product.
  2. Er zijn veel verschillende tools op de markt die je inzichten geven, maar het succes zit hem in consistentie van gebruik en een doordacht plan. Gebruik je de tools om af en toe te kijken? Dan gaan ze niet voor je werken. Je moet ze integreren in je dagelijkse werkzaamheden.
  3. Lead generatie en sales werken pas echt goed als je marketingstrategie aansluit op je sales strategie. Hoe meer zichtbaarheid in de markt van je merk hoe meer mensen op je website kijken hoe beter je in contact kan komen met potentiële klanten. Zorg dat het cirkeltje rond is.

Naast tools als Leadinfo en Sales navigator zijn er nog andere tools die je kunnen helpen bij het zoeken naar bedrijven die passen bij jouw ideale klantprofiel. Denk aan ChatGPT en overige AI-programma’s. Maar ook programma’s als HubSpot, Salesforce of Microsoft Dynamics kunnen je inzichten geven in je ideale klantprofiel en je helpen bij het selecteren van potentiële klanten. Maar ook hier geld weer, als je het werken met deze programma’s niet integreert in je dagelijkse werkzaamheden dan zal het programma ook niet voor je gaan werken.

Neem contact op met Floor

Andere experts aan het woord horen?

Eerder mochten we Astrid Hausken ontvangen als expert over: Het aantrekken en succesvol samenwerken met internationale medewerkers.

Lees haar blog